Carta cinquantasisena

Extracte de la carta cinquantasisena de n'Agustí Baró, a Cecili Buele
(Rebuda el 20 de novembre de 2008)

Centre Penitenciari de Palma de Mallorca,

Apreciats i benvolguts companys i amics

Us comentava la possibilitat d'assajar de fer de barber, per circumstàncies que crec us he comentat, idò bé, aquest matí he rapat el meu primer penitent, un lituà de qui no record el nom en aquest moment, emperò així que em véngui al cap o ell mateix m'ho recordi us el nomenaré.

Iuri es diu l'interfecte company de misèries, amb ell hi ha hagut sintonia d'ençà d'haver arribat al mòdul 11. No ha anat malament això de tallar cabells: un rasurat a l'un, afaitar clatell i endreçar bigotis i barbeta, bon començament.

No sé ben bé quin temps restaré en captiveri; emperò per si a un cas i per tal de no esperar noves, de bades, penso que estarà de més anar fent niu per tal de passar-hi una bona estona, si cal i es fa necessari. Un enyora la llibertat i el fruir dels sentits, emperò, sincerament, n'he passat de pitjors per l'angoixa en la incògnita del devenir, no saber com ni a on et conduirà l'atzar, ni com et tractarà, us ben asseguro que produeixen una mena de vertigen, no sols difícil de descriure, angoixós i inhòspit que no desitjo ni al meu pitjor enemic.

Avui vespre un més dels episodis d'aquest àmbit de misèries esdrúixoles, per dir qualque cosa, m'ha colpit el cor i la ment com tant d'altres, uff quantes anècdotes per recordar, quantes anxietats copsades entre parets i barrots talment, baix el meu punt de vista, gratuïts.

Pocs dies en aquesta nova llar presidiària i un nou company em deixa sense saber per què. En Vicente, de cop i volta, ha fet maletes i l'han traslladat al mòdul 9. Per què? No ho sé ben bé, rumors i una realitat, avui ja dormirà a un altre indret.

Relacions humanes i devenir, una escola de vida i experiència que compartir, cada història amaga i descobreix valors i neguits que enriqueixen la capacitat de subsistir, un gust agre i dolç que resta a la boca i es capfica fins a l'estómac.

Salutacions a totes i a tots.

Salut, coratge i resistència.

Agustí